Greenwashing och hur man upptäcker det

Ju mer konsumenter utbildar sig inom hållbarhet och kräver transparens från företag, desto mer strävar företagen efter att bevisa att de är hållbara och pålitliga. Många företag påstår att de är hållbara och gröna vilket gör det svårt för konsumenter att identifiera tillförlitligheten i dessa påståenden. Därför bestämde vi oss för att ägna veckans blogginlägg till greenwashing – en av de alarmerande frågorna i ett hållbart samhälle.

Greenwashing är en vilseledande marknadsföringsstrategi som används av varumärken för att lura sina kunder om hur dess verksamhet, produkter och/eller tjänster påverkar miljön. Greenwashing sker när företag försöker få sig själva eller sina varor att låta mer miljövänliga eller miljösäkra än de faktiskt är så att konsumenterna tror att de är etiska, hållbara och miljövänliga.

Greenwashing är dock inte ett nytt koncept. Om du bott på hotell tidigare känner du kanske till skyltarna i badrummet om att återanvända handdukar för att rädda miljön? Det visade sig att detta är en vinstbesparande taktik för hotell snarare än en miljöbesparande aspekt. "Greenwashing" som term introducerades först för 30 år sedan som svar på detta hotellskylt.

Vad faller under Greenwashing? Det handlar om obekräftade påståenden och företagens vilseledande gröna bilder för att bevisa att deras produkt är helt naturligt, miljövänligt och säkert. Företag bygger vanligtvis specifika marknadsföringsstrategier och organiserar evenemang för att visa hur deras företag är engagerade i att ta hand om miljön.

Enligt en studie utförd av Europeiska kommissionen var 42 procent av onlineannonseringen av gröna och miljövänliga produkter falska eller vilseledande. Design, färger, nyckelfraser, irrelevanta påståenden och vilseledande statistik är alla strategier som företag använder för att locka konsumenter genom att få dem att tro att produkten är bättre för jorden än den verkligen är.


Greenwashing


Men var inte hård mot dig själv. Det är svårt att identifiera sanna hållbarhetshjältar från falska, men det är inte omöjligt! Här är några tips för nybörjare om hur man undviker greenwashing:


1. Detaljer är viktiga


Det är viktigt att leta efter så många detaljer som möjligt när varumärken gör uttalanden om deras miljövänlighet. Det räcker inte för ett varumärke att säga att något exempelvis är tillverkat av "hållbart tyg". Kontrollera vilket tyg det egentligen är. Vissa modemärken hävdar till exempel att de använder veganskt läder när de faktiskt använder giftig PVC tillverkad av petroleum. De ljuger inte – det är veganskt, men det är inte hållbart alls.


2. Kika på företagets "Om"-och "Hållbarhetssidor".


Du kan lära dig mycket om vad ett varumärke gör eller inte gör genom att dyka in på deras Om-sidor. Återigen: ju mer specifikt desto bättre! Foton, videor, certifieringar och/eller bevis på revisioner är också bra saker att vara uppmärksam på. Om det är ett större varumärke, leta efter en hållbarhetsrapport som beskriver deras miljöpåverkan och vilka framsteg de gör. Är varumärkets hållbarhetsåtgärder eller mål specifika? Hur håller de sig ansvariga för dessa mål? Hur regelbundet publicerar de sina framsteg? Har de nått sina tidigare mål? Vilken typ av investeringar i resurser (tid och pengar) gör de för att nå dessa mål?

3. Tvetydighet


Tvetydighet används ganska ofta av företag som en marknadsföringstaktik för att försöka få konsumenterna att tro att deras varumärke är grönt. Genom att använda vaga påståenden och ord som ”helt naturligt” som är så breda att de kan misstolkas för att ge en miljövänlig bild av varumärket.


4. Hidden tradeoffs


Ett varumärke kan dölja en ännu större fråga bakom sin gröna ridå – och det är inte alltid strikt miljövänligt. Ett exempel är när fast fashion-varumärken främjar separata återvunna eller hållbara klädlinjer, men sedan inte avslöjar att kläderna utvecklas genom exploaterande eller inte så miljövänliga förhållanden.